سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

آرمین مهشیدی فر – دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران پونک انتهای بزرگراه اشرفی اصفه
عباس وفائی صفت – دانشگاه امام حسین(ع) تهران

چکیده:

تولید و تهیه بسیاری از قسمت های بدنه هواپیما از جمله بال ها که دارای طولی بلند و فرمی هموار با شعاع انحناء بزرگی می باشند از مهمترین مسائل چالش انگیز در این صنعت می باشد . در این مقاله عوامل موثر در روش شکل دهی با کمک بالشتک لاستیکی بر روی قطعات دارای شعاع انحناء و عوامل موثر بر آن به کمک روش المان محدود مورد بررسی قرار گرفته شده است و عوامل تاثیر گذار بر پدیده برگشت فنری و میزان کاهش ضخامت ایجاد شده در نمونه مورد توجه قرار گرفته شده است و اثر متغیر هایی نظیر شعاع انحناء، میزان ضخامت ورق ، ضخامت لاستیک ، میزان سختی لاستیک ، شرایط روانکاری ،اصطکاک و نحوه شکل گیری لبه های کناری ورق مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته شده است . در ابتدا به منظور اعتبار سنجی نتایج شبیه سازی اجزاء محدود با نتایج تجربی مقایسه شده تا صحت عملیات مشخص شود و پس از آن به بررسی کامل سایر متغیر های ذکر شده پرداخته می شود. نتایج نشان دهنده این موضوع می باشد که پارمتر های ذکر شده تاثیر بسزایی در کاستن میزان کاهش ضخامت و برگشت فنری دارد. همچنین با استفاده از روش شکل دهی با کمک بالشتک لاستیکی قادر نخواهیم بود که لبه های کناری قطعات دارای شعاع انحناء را به فرم دلخواه تولید نماییم.