سال انتشار: ۱۳۹۴
محل انتشار: کنفرانس ملی مهندسی معماری، عمران و توسعه کالبدی
تعداد صفحات: ۱۷
نویسنده(ها):
محمدرضا غلامی گوهره – دانشجوی کارشناسی دانشگاه هنر اصفهان
علی چائی چی – دانشجوی کارشناسی دانشگاه هنر اصفهان

چکیده:
اهمیت فضای شهری بویژه میدان ها و راه ها، به واسطه وقوع تعاملات اجتماعی در آن است. پس اصلیترین عامل در این فضا، عابر پیاده است. از سوی دیگر، همواره فضاهای شهری به عنوان یکی از اجزاء تشکیل دهنده ساختار شهر، همراه با تحولات آن تغییر کرده اند. به طوریکه با آغاز دوران تجدد و با تسلط پدیده ماشینگرایی، فضاهای شهری مورد بی توجهی قرار گرفتند. طراحی فضای پیاده که فقط مخصوص عابران پیاده باشد تاثیرات زیادی بر روی مسائل زیست محیطی از جمله آلودگی ها و مسائل اجتماعی دارد و سبب بالارفتن تعاملات اجتماعی و دیدارهای چهره به چهره می شود. پیاده راه ها نه تنها سبب ارتقاء کیفیت زیست محیطی و اجتماعی می شود، بلکه با دارا بودن کاربری های مختلف به اقتصاد منطقه نیز کمک می کند. قسمتی از خیابان علامه مجلسی در اصفهان که حدود ۴ سال است که به پیاده راه تبدیل شده است را با استفاده از تکنیک SWOT مورد تحلیل قرار می دهیم. در این مقاله پس از توضیحاتی در مورد زیر شاخه های توسعه پایدار شهری و تأثیرات پیاده راه بر آن زیر شاخصه ها چند نمونه از پیاده راه های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گرفته اند و دلایل موفقیت و یا شکست هر کدام از این پیاده راه ها را دست بندی کرده و سپس با تشکیل مدل چند وجه ی بر اساس زیرشاخه های توسعه پایدار آسیب شناسی پیاده راه سازی در ایران زمینه برای پیشنهاداتی جهت ارتقای کیفیت پیاده راه علامه مجلسی اصفهان در جهت سازگار سازی آن با اصول رویکرد توسعه پایدار فراهم می گردد.