سال انتشار: ۱۳۹۴
محل انتشار: کنفرانس ملی مهندسی معماری، عمران و توسعه کالبدی
تعداد صفحات: ۱۲
نویسنده(ها):
امیرحسین نصرتی – کارشناسی ارشد عمران- مهندسی و مدیریت ساخت، مدیر گروه ساختمان، آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلام آباد غرب، اسلام آب
پیام ریاحی – کارشناسی ارشد مهندسی معماری، مدرس آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلام آباد غرب، اسلام آباد غرب، ایران

چکیده:
حمل و نقل مسافر با کیفیت سفر مناسب، سرعت بالا و هزینه های حداقل همواره مدنظر کلیه راه آهن های دنیا قرار داشته است با توجه به جمعیت روبه افزایش شهرها و روند صعودی هزینه جابجایی های درون شهری و همچنین افزایش ترافیک و میزان آلاینده ها در مراکز شهرها، روی آوردن ناوگان حمل و نقل عمومی به گونه هایی از سامانه های حمل و نقلی که در مقایسه با دیگر سامانه ها از کارآیی و ضریب اطمینان بیشتری برخوردار باشند، ضروری می نماید. سالیان سال است که مردم دنیا به مونوریل به چشم یک وسیله نقلیه آینده می نگرند. وسیله نقلیه ای که در عصر سفینه های فضایی و روبات های آدم نما مردم را جابه جا می کند. این مقاله می کوشد سامانه مونوریل را به عنوان نمونه ای از سامانه های کارآمد حمل و نقل عمومی ریلی معرفی کند، بر اساس مطالعات صورت گرفته بکارگیری از منوریل و مترو در کنار بهبود کیفیت سرویس دهی ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه منطقی آن می تواند راهکاری مناسب جهت کاهش مشکلات ترافیکی شهر باشد. این مقاله تلاش می کند ضمن معرفی سامانه های مونوریل و حمل و نقل ریلی سبک به بررسی خصوصیات فنی و مزایا و معایب این سیستم ها به عنوان نمونه هایی از سامانه های کارآمد حمل و نقل ریلی شهری، به تشریح ساختار و مشخصات فنی آنها پرداخته و در نهایت با مقایسه هریک از این سیستم ها به عنوان گزینه مناسب برای شهرهای کشور می باشد.