سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی ظهرابی – کارشناسی ارشددانشگاه کاشان،اصفهان،گروه مهندسی عمران
فرشاد عامری – دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)،باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان،اصفهان،ایران
امیر ظهرابی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)،باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان،اصفهان،ایران
مجتبی احمدی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه مهندسی عمران

چکیده:

بارشد جهانی صنعت اتومبیل و افزایش استفاده از اتومبیل به عنوان وسیله نقلیه اصلی حمل ونقل باعث رشد چشمگیر تولید تایر شده است و به تبع ان شاهد انباشت های بزرگی از تایر های مستعمل در جهان هستیم.که به علت عدم تجزیه پذیری ضایعات لاستیک تایر این موضوع تهدیدی دیگر برای محیط زیست انسانهاست.یکی از روش های مصرف این مواد بکارگیری ان ها در بتن و سایر مصالح ساختمانی است،تا هم کیفیت بتن های تولیدی ارتقا یابد و هم مصرف سنگدانه ها کاهش پیدا کند هم اینکه به کاهش الودگی محیط زیست کمک شود.یکی دیگر از مشکلات،خطرآتش سوزی در انبار کردن لاستیک می باشد که باعث آزاد شدن مقدار قابل توجهی گازهای سمی و CO2 در جو میشود و نهایتا منجر به ایجاد آلودگی میشود.در این مقاله با استفاده از خرده لاستیک ضایعاتی در بتن علاوه بر کاهش اثرات زیست محیطی این ماده ،برخی ویزگیهای بتن مانند انعطاف پذیری و ترد بودن آن را بهبود بخشیدیم.به همین منظور بررسی های آزمایشگاهی در چهار مرحله انجام پذیرفت و خرده های لاستیک با نسبتهای جایگزینی ۵ و ۱۰ و ۱۵ و ۳۰ در صد باشن نخودی و استفاده از سیمان تیپ (۱) ،ماسه،شن بادامی ،فوق روان کننده و آب و با استفاده از طرح اختلاط بر اساس (ACI) در بتن ساخته شد و پس ازعمل آوری،آزمایشهای مقاومت فشاری و خمشی بر روی آن انجام گرفت. براساس نتایج به دست آمده، در همه ی درصدهای جایگزینی شاهد کاهش مقاومت بوده ایم فقط عملکرد بتنهای حاوی ۵% خرده های لاستیک در مقاومت خمشی نسبت به دیگر درصدهای جایگزینی بهبود پیدا کرده است.