سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی مهندسی و مدیریت ساخت

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

محمد رضا قنبری – دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین – باشگاه پژوهشگران جوان
علیرضا محمدی تیله نوئی – مجتمع متللورژی پودر ایران – شهر صنعتی البرز
علی منیدری – دانشگاه صنعتی امیرکبیر-دانشکده مهندسی دریا

چکیده:

هنگامی که یک سازمان چشم اندازی برای توسعه و پیرفت در بیانیه ماموریت خود دارد آن دلایا وجودی و یا فلسفه وجودی شرکت و ارزش ذاتی آن است که تشریح می شود. مقصود از استراتژی کسب و کار رسیدن به سود و یا منفعت و ی مزیت اقتصادی قابل قبول است اما مقصود از استراتژی تکن.لوژی رسیدن به یک مزیت تکنولوژی قابل قبول جهت آماده کردن بنگاه در حاشیه رقابت می باشد. این دو بعد استراتژی به شدت به هم وابسته و یکپارچه هستند . دوراندیشی وسیع و گسترده ای جهت تشخیص تکنولوژی هی مورد نیاز شرکت مورد توجه است این تحقیق تاکید بر ارتباط استراتژی عمومی و استراتژی تکنولوژی دارد . حال اگر فرض کنیم که استراتزی تکنولوژی در یک بنگاه اقتصادی باید در راستای استراتژی کلان بنگاه باشد سوال این است که این کار چگونه انجام می شود و ما چطور می توانی آن را تبیین کنیم. در این مقاله سعی شده به ۲ سوال زیر پاسخ مقتضی دهد. ۱- مفاهیم و ابعاد استراتژی- تکنولوژی و ضرورت آن در بنگاههای اقتصادی چیست ؟ ۲- بررسی راهها و پیشنهادارت و سوال های مطرح شده جهت تدوین استراتژی تکنولوژی برای بنگاههای اقتصادی کدام است؟