سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سیزدهمین همایش ملی صنایع دریایی ایران

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

عبدالمجید مقتدایی – کارشناس مهندسی دریا -کشتی سازی، شرکت طرح آفرینان پاسارگاد

چکیده:

سیستم تأسیساتی شناور دارای بخش های مختلفی، اعم از سیستم آب شیرین، فاضلاب، خن وغیره است. سیستم خن یکی از مهم ترین سیستم ها و حیاتی ترین سیستم در زمان آسیب دیدگی شناور می باشد. امروزه روش های گوناگونی برای تخلیه آب جمع شده در شناورها با توجه به قوانین ارائه شده توسط سازمان بین المللی دریانوردی به کارگرفته می شود. این رو شها با آمدن پم پهای گوناگون متحول شده است. در قوانین ارائه شده توسط این سازمان، قطر لوله مناسب برای تخلیه خن در شناور بر حسب طول، عرض و ارتفاع تا عرشه آب بند شناور بدست می آید و سپس دبی پمپ مورد نظر محاسبه می شود. در صورتی که فرض شود سوراخ کوچکی در بدنه شناور ایجاد شود، سرعت ورود آب به شناور از سرعت تخلیه با پمپ محاسبه شده بیشتر می باشد. در این مقاله سعی شده تا با استفاده از معرفی روش های گوناگون برای تخلیه خن و محاسبه دبی مناسب راهکار مطمئن برای سیستم خن برای شناورهای تندرو که معمولاً محدودیت فضا ارائه شود تا در صورت بروز مشکل بتوانند این حجم آب را تخلیه کنند.