سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: چهارمین همایش ملی قرآن کریم سفینه النجاه عصر

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

فرشته دیهیم – دانشگاه پیام نور – واحد سلماس
فخری مصری – کانون قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس

چکیده:

ارزش کار افراد را ذات اقدس الله در قرآن مشخص کرده، اهل بیت مشخص کردند. اگر وجود مبارک پیغمبر)ص( دست یک کارگر را می بوسد، ارزش او را مشخص کرده . حضرت دست کارگر را می بوسد، نه دست اجیر را!فرمود: برای خودت کار بکن. ما کجای فقه داریم که اجیر شدن و مزدور شدن مستحب است! از نظر اسلام همه مسلمانان باید به کار و حرفه ای بپردازند. انسانی که کار نمی کند و تنها به عبادت و پرستش خداوند بسنده می کند،دعایش از سوی خداوند پذیرفته نیست کار و کوشش لازمه حیات و پویایی انسان هاست و هیچ جامعه ای بدون همت بلند و کار مداوم و حساب شده به قله های توسعه و ترقی صعود نمی کند. اساساً فطرت آدمی به طور طبیعی در پیتلاش و جنب و جوش است. در سیره پیامبر و ائمه نیز مشاهده می شود که آن بزرگواران همواره مشغول کار و پوشش بوده اند. برای نمونه امام علی (ع) با دست مبارک خویش هزاران نخل کاشت و یا امام باقر (ع) به کار کشاورزی می پرداخت و چون شخصی از ایشان پرسید چرا شما با این سن و سال و موقعیت زمین را بیل می زنید، پاسخ داد: برایآن که از امثال تو بی نیاز باشم . کار و تلاش، سیره تمام پیامبران آسمانی است. پیامبران پیش از بعثت، به کارهای سختی، همچون: شبانی، کشاورزی و… می پرداختند. شخصیت و زندگی آنان با کار همراه بود و با تمام وجود زحمت ها وتلاش های طاقت فرسای مردم ضعیف جامعه را درک می کردند. پیامبران و ائمه معصومین علیهم السلام حتی پس از رسیدن به مقام نبوت و جانشینی، همواره با کار و تلاش مأنوس بوده اند. مقام کارگری، از دیدگاه معصومین شأن والایی دارد. از نظر پیامبر گرامی اسلام، منزلت کارگران در ردیف انبیاست. ایشان فرموده است: هر کس از دست رنج خویشمخارج زندگی خود را تأمین کند، روز قیامت در صف پیامبران قرار خواهد گرفت و از عنایاتی که پیامبران بهره مندند، بی نصیب نخواهد ماند. داشتن درآمد بیشتر، از درآمد کمتر مطلوب تر است، زیرا با مازاد درآمد می توان به انجام کارهاینیک و پسندیده اقدام کرد. آدمی باید با کمک به هم نوعان روح دیگر خواهی را در خود تقویت و دست تهی دستان وافتادگان را بگیرد. بدین منظور، امام علی علیه السلام در گرمای سوزان عربستان، تعداد زیادی چاه و قنات احداث کرد. نخلستانی با هزاران درخت خرما آباد کرد و زمین های بسیاری را زیر کشت برد. بعضی از قنات ها و زمین های آبادی را که خود احداث و زیر کشت برده بود، وقف نیازمندان کرد. همچنین آن امام دل سوز، از حاصل دست رنج خود افراد بسیاری را از اسارت و بندگی نجات داد و آزادی را به آنان بازگرداند.بنابراین، با توجه به روش و سیره ائمه معصومین علیهم السلام، کار و تلاش از صفات پسندیده و مایه رستگاری انسان و پیشرفت جوامع انسانی است. در این مقاله نویسنده سعی می کند به بررسی این شعار عظیم از دیدگاه معصومین(ع) بپردازد. برای این منظور نویسنده ابتدا به تعریف کار از دید گاه اسلام پرداخته و سپس جایگاه این شعار را در زندگی و فعالیت های معصومین بررسی می کند و در آخر به این نتیجه می رسد که اسلام به کار و کارگر ارزش بسیار والایی داده است، به گونه ای که کار کردن را از بزرگ ترین عبادت ها و وسیله ای برای تقرب به پروردگار شمرده است