سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نخستین همایش سالانه علوم مدیریت نوین

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

ارسلان یوسفی فرد – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، همدان،
محمد زرگران – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

چکیده:

هدف این مقاله بررسی انتشار نوآوری در حوزه آموزش و ارائه راهکارهایی برای اصلاح نظام فنی و حرفه ای کشور است. برای دستیابی به این هدف، نخست به تعریف جامع انتشار نوآوری با تاکید بر چهار عنصر اساسی ان ( ۱- نوآوری ۲- کانالهای ارتباطی ۳- زمان ۴- نظام اجتماعی ) سپس ویژگی های ضروری برای گسترش نوآوری ( ۱- مزیت نسبی ۲- سازگاری نسبی ۳- سادگی استفاده ۴- قابل امتحان بودن ۵- قابل مشاهده بودن) پرداخته شده است و در ادامه چالش های فراروی نوآوری های آموزش و بروز مقاومت در برابر انها و راهکارهای ارائه شده از سوی پژوهشگران برای فایق آمدن بر مقاومت های پیش گفته شده بررسی می شود. در انتهای مقاله آموزش فنی و حرفه ای در ایران مورد مطالعه قرار می گیرد و راهکار هایی برای اصلاح نظام فنی و حرفه ای ایران بیان می شود. نوآوری موهبتی الهی است و هر فردی برخوردار از حد معینیاز این موهبت است. تحقق و ظهور خلاقیت مستلزم وجود بستری مناسب است و گسترش این توانایی که برای جامعه به منزله بقاست، از طریق برنامه ریزی آموزشی، و تدریس و تربیت مناسب و صحیح امکان پذیر است. معلمان به عنوان یکی از مهم ترین عناصر تعلیم و تربیت، در پرورش خلاقیت نقش کلیدی دارند. نگرش معلمان به خلاقیت، میزان شناخت انها از این امر، و نوع نگرش و نحوه تدریس انان تأثیر مستقیمی بر غنی سازی محیط کلاسی برای رشد خلاقیت دانش آموزان دارد. از انجا که بسیاری از دستاورد ها و پیشرفت های انسان ناشی از توانایی تفکر خلاق اوست، ضرورت توجه به این موضوع و فراهم نمودن زمینه های رشد و پرورش ان کاملاً اشکار است. می توان معلم را مهم ترین عامل مؤثر در رشد یا تضعیف خلاقیت دانست