سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی دستاوردهای نوین در زراعت

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

مهرداد زوله – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ش

چکیده:

گیاهان دارویی به عنوان یکی از مواهب الهی است و چنانچه برنامه ریزی اصولی در شیوه تولید و بازاریابی آن صورت پذیرد، می تواند علاوه بر درمان بیمار یها، سبب ایجاد اشتغال مولد، جلوگیری از تخریب جنگ لها و مراتع و حفظ محیط زیست گردد. از عمده ترین مشکلات موجود بر سر راه گسترش گیاهان دارویی در جهت توسعه اقتصادی در کشور ایران، بازاریابی محصولات می باشد. بازاریابی صحیح سبب می شود تا محصولات بر اساس نیاز مصرف کنندگان تولید و به نحو بهداشتی و مورد پسند در اختیار آنان قرار گیرد. به دلیل ویژگ یهای خاص گیاهان دارویی چون فسادپذیری، تولید فصلی و حجیم بودن، بازاریابی محصولات آن از حساسیت بالایی برخوردار است. عملیات بازاریابی شامل انبارداری، حمل و نقل، درجه بندی، بسته بندی و تبدیل می باشد. در سازمان بازاریابی نیز تولید کنندگان، واسط هها و مصرف کنندگان نقش عمده را ایفا می نمایند.