سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی عمران، معماری، شهرسازی و مدیریت انرژی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

علی حسن قاجار – گروه معماری – دانشکده معماری – واحد علوم و تحقیقات اصفهان – دانشگاه آزاد
محمد یاشار لطفی – گروه معماری – دانشکده معماری – واحد علوم و تحقیقات اصفهان – دانشگاه آزاد

چکیده:

مقاله حاضر حاصل تحقیق نقش شبکه حمل و نقل ریلی کلانشهر تهران (مترو) در توسعه پایدار این کلان شهر در سال ۱۴۰۹ هجری شمسی می باشد. هدف از این تحقیق استحصال میزان عددی صرفه جویی در زمان و همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی بنزین بعنوان عامل عمده آلوده ساز هوای شهر تهران و یک عامل معارض توسعه پایدار و محاسبه متر مربع زمین ازاد شده از فضای شهری در نتیجه استفاده شهروندان از این شبکه می باشد. روش استفاده از این مطالعه و تحقیق بصورت ترکیبی بوده است . با توجه به اینکه مطالعات انجام شده یکی از موثرترین پارامترها مسائل اقتصاد نظیر نرخ تورم می باشد جهت تدقیق هر چه بیشتر مطالعه از کمینه نرخ تورم پیش بینی شده استفاده گردیده است که با در نظر گرفتن مسله ذکر شده ارقام بدست امده شمامل صرفه جویی در مصرف سوخت فسیلی بنزین به مبلغ ۴۳۵۰۸۰۰ هزار ریال و کاهش اتلاف زمان سفر به مبلغ ۲۰۳۸۴۲۹۲۵۰ هزار ریال از توجیه اقتصادی برخوردار بوده و از نظر بالا بردن بهره روی استفاده از فضاهای شهری و ازاد سازی زمین به میزان ۲۸۳۰۶۴۵۱ متر مربع میزان موفقیت تحقیق و نتیجتا لزوم اجرای پروژه را آشکار می سازد.