سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: همایش ملی سلامت، محیط زیست، و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۱۴

نویسنده(ها):

هادی زارعی محمود آبادی – استادیار– عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد می
فریده دهقان طزرجانی – کارشناس محیط زیست ، شرکت فنی و مهندسی صنعت پویان سبز کویر
سمانه ویسه – کارشناس محیط زیست

چکیده:

مسیر یزد – اردکان یکی از شلوغترین مسیر های موجود در استان یزد بوده که روزانه تعداد زیادی مسافر از شهر های اردکان ،میبد و اشکذر ،زارچ به شهر یزد مرکز استان جهت انجام امورات مختلف جابجا می شوند. شهرک صنعتی جهان آباد میبد که از بزرگترین شهرکهای صنعتی استان یزد با ۵۰۰۰ نفر کارگر میباشد ،از ۱۰۹ دستگاه مینی بوس و مجتمع کاشی میبد با ۵۴۰ نفر کارگر از ۱۲ دستگاه مینی بوس جهت جابجایی کارگران خود استفاده می کنند.نتایج این تحقیق نشان می دهد که در مسیر یزد – اردکان سالانه یک میلیون و سیصد هزار لیتر گازوئیل و ششصد هزار لیتر بنزین بترتیب توسط ۱۸۷ دستگاه مینی بوس و ۶۰ دستگاه تاکسی بواسطۀ جابجایی ۱۳۹۵۲ نفر مسافر مصرف می شود که این میزان مصرف سوخت انتشار سالانه ۴۰٫۸ تن اکسید ازت ، ۱۸۲٫۷۶ تن منواکسید کربن ، ۱۷٫۶۵ تن ذرات معلق ، ۲۱٫۹۶ تن دی اکسید سولفور و ۵۹٫۰۴ تن هیدروکربور را به دنبال دارد . با توجه به نتایج حاصله از این تحقیق و در راستای کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از انتشار این آلاینده ها در محیط و همچنین در راستای بهینه سازی مصرف سوخت ،کاهش آلودگی هوا با کاهش آلاینده های منتشر شده از وسایط نقلیه ی موجود در این مسیر و کاهش تلفات جانی و مالی بجهت کاهش تصادفات ، احداث سیستم حمل ونقل ریلی در این مسیر پیشنهاد می شود .