سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین کنفرانس بین المللی نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

یاسین برون – دانشجوی کارشناسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
عباس رهی – استادیار گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
علیرضا محمودنژاد – کارشناس ارشد مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

چکیده:

خرابی و شکست های ناشی از پدیده خستگی عمده ترین علت خرابی ها و شکست های زودرس لوله های حفاری می باشند. این پدیده به طور متوسط در ۱۴ % دکل های حفاری رخ داده که هر خرابی حدود ۱۱۵۰۰ دلار خسارت بر این صنعت تحمیل می کند. در این پژوهش با تعیین اثرات سیال حفاری بر شکست رشته های حفاری به خصوص در منطقه گچساران، خسارت احتمالی ناشی از اثرات سیال حفاری کاهش می یابد. بار محوری فشاری، پیچشی، تنش محوری، تنش های مماسی ناشی از اختلاف فشار داخل و خارج لوله، تنش برشی ناشی از گشتاور لوله از نیروهای وارد بر لوله می باشند. در این پژوهش با استفاده از گزارش های روزانهی اداره کل حفاری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و ارائه ی داده های واقعی به نرم افزار به نتایجی قابل اعتماد و گویا در رابطه نقش سیال حفاری بر شکست رشته های حفاری دست یافته می شود. این پژوهش در میدان نفتی که در منطقهی گچساران حفاری شده انجام شده است. نتایج این پژوهش مشخص کرده است که تا چه حد نقش سیال در عملیات حفاری مهم بوده و با انتخاب سیال مناسب توسط کارشناسان تا چه اندازه می توان از شکست رشته های حفاری و عواقب مالی ناشی از آن جلوگیری کرد.