سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای پژوهشها و راه کارهای نوین در حسابداری و مدیریت

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

محمدرضا پورعلی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس
راضیه شعبانزاده – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چال

چکیده:

تجدید ساختار سرمایه دارای، توسعه اقتصاد بازار، ظهور قطب های جدید در اقتصاد جهان گسترش بازارهای مالی و افزایش رقابت ناشی از انقلاب فناوری پایان هزاره دوم میلادی موجب پیدایش حرفه های گوناگون گردید.تداوم حیات این حرفه ها به کیفیت خدماتی است که ارائه می کننند و اعتماد و اعتباری است که در نتیجه این خدمات به به دست می آورند. ضوابط حرفه ای و اخلاقی خط مشی هر حرفه را تشکیل می دهد این ضوابط که درنامیده می شوند. وظیفه و مسئولیت حرفه را در قبال جامعه و دیگران « آیین رفتار حرفه ای » حرفه حسابداری عمومی مشخص می کنند. پای بندی به آیین رفتار حرفه ای موجب پذیرش و اعتماد اجتماعی که لازمه فعالیت هر حرفه میباشد می گردد همان طور که عدم وجود فضائل اخلاقی ، فاصله بین نیازمندان به اطلاعات حسابداری را با حسابدارانو حسابرسان بیشتر کرده و موجب بی اعتمادی استفاده کنندگان به حسابداری و حسابداران خواهد شد.این مقاله به منظور بررسی نقش اخلاق در حرفه حسابداری می پردازد. به همین جهت تعاریفی از مفاهیم اخلاق و اخلاق حرفه ای و مؤلفه های آن انجام گرفته و سپس با توجه به مبانی نظری به بررسی مسائل اخلاقی در حرفه حسابداری و حسابرسی می پردازیم.