سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نخستین کنگره ملی توسعه خوشه صنعتی قطعات خودرو

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

مجید قدسی – تهران, اتوبان اشرفی اصفهانی، سیمون بولیوار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و
علیرضا خجسته پور – تهران، کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج، شرکت ایران خودرو حوزه مشاوران جوان، ص
جواد درویشی – تهران، کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج، شرکت ایران خودرو حوزه مشاوران جوان، ص

چکیده:

امروزه به منظور کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها روشهای متعددی ابداع و بکار گرفته شده، که یکی از مشهودترین آنها استفاده از سیستم نیروی محرکه هایبرید است. این نوع سیستم محرکه ترکیبی از موتور احتراق داخلی و الکتریکی میباشد که در کنار هم قدرت مورد نیاز خودرو را تولید و علاوه بر آن محدودیتهای یکدیگر را با استفاده از همپوشانی همزمان مرتفع میکنند. این پژوهش مبتنی بر نتایج آزمون و مدلسازی رایانهای خودرو شامل مدل مقدار متوسط موتور احتراقی، مدل سیستم انتقال قدرت، دینامیک طولی خودرو و موتور الکتریکی در نرم افزار Matlab/Simulink است. نتایج نشان می دهند که هرچند توان موتور الکتریکی کمکی در مقایسه با موتور احتراقی کمتر است (کمتر از ۱۰ درصد) اما با استفاده از آن و راهبردهای مناسب کنترلی در چرخه درون شهری میتوان به کاهش مصرف سوخت تا ۳۰ درصد دست یافت.