سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سمینار ملی کاربرد GIS در برنامه ریزی اقتصادی، اجتماعی و شهری

تعداد صفحات: ۹

نویسنده(ها):

زینب گرگه آبادی – عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان
یعقوب آزاده دل – دانشجوی کارشناسی ارشد، رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه آزاد س

چکیده:

از زمان برپایی آتش، آلودگی هوا با انسان بوده است، ولی در دوران ها و مقیاس های مختلف به جنبه های متفاوتی از آلودگی اهمیت داده شده است. در مقیاس کوچک آلودگی های محلی که اثرهایی از مزاحمت های ساده تا بیماری های خطرناک و دیر علاج را موجب می شوند و در حد جهانی به مسائلی مثل تخریب لایه ازن، باران اسیدی و گرمایش زمین اهمیت داده می شود. منشا آلودگی های هوا در اوایل انقلاب صنعتی عمدتاَ حاصل از صنایع و مصرف سوخت زغال سنگ و در قرن های بیستم و بیست و یکم حمل و نقل درون شهری علت آلودگی هوا در شهرها بوده است. سوخت های فسیلی در حمل و نقل و صنعت از یک طرف و فرآیندهای صنعتی با مصرف مواد خام و محصولات تولیدی از طرف دیگر از عوامل عمده آلودگی های سدت ساخت انسان می باشند. افزایش منابع آلاینده های هوا، هوای اغلب شهرهای بزرگ و صنعتی را آلوده ساخته، با توجه به خطراتی که این آلودگی برای سلامت افراد ساکن در مناطق آلوده دارد شناخت و آگاهی نسبت به جوانب مختلف این مسأله از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد و تنها با آگاهی و شناخت از این مسأله جلوگیری یا کاهش خطرات آن وجود دارد. برآورد میزان نشر آلاینده ها حاصل از فعالیتهای حمل و نقل شهری در سطح شهر تهران، با توجه به سهم بالای منابع متحرک(وسایل نقلیه) در ایجاد وضعیت نامطلوب آلودگی هوا از اهمیت خاصی برخوردار است. با توجه به وضعیت نامطلوب آلودگی هوا در شهر تهران، برآوردی صحیح از میزان نشر آلاینده ها در هر وضعیت ترافیکی در پیش بینی منافع و مزایای حاصل از پروژه های حمل و نقلی و اخذ تصمیمات لازم برای مدیران و مسئولین شهری کمک شایانی باشد. اطلاعات مورد نیاز برای ساخت و به کارگیری مدل های نشر آلاینده ها در مدل حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در سه قالب زیر طبقه بندی شده است. ۱- اطلاعات مربوط به میزان نشر آلاینده ها از وسایل نقلیه مختلف و در شرایط مختلف ۲-اطلاعات شبکه معابر حمل ونقلی در سطح شهر تهران ۳- اطلاعات وضعیت تردد وسایل نقلیه در شبکه معابر حمل ونقلی شهر تهران