سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: اولین همایش منطقه ای مهندسی عمران با رویکرد توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

سیدمهدی موسوی – دانشجوی کارشناسی ارشد عمران – سازه ،عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آز
محمدرضا زمانی ابیانه – دانشجوی کارشناسی ارشد عمران – مکانیک خاک و پی ،عضو باشگاه پژوهشگران د
سروش نادری – دانشجوی مهندسی عمران – عمران ، عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد
سیدفرشید منتظری – دانشجوی مهندسی عمران – عمران ، عضو باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد

چکیده:

اقیانوس ها حدود ۸۰ درصد سطح زمین را می پوشانند، بنابراین تعداد زیادی از سازه ها یا مستقیما و یا غیرمستقیم درمعرض دریا هستند.بتن در معرض محیطدریایی ممکن است در نتیجه ترکیبی از اثرات واکنش شیمیایی اجزای تشکیلدهنده آب دریا و محصولات هیدراتاسیون سیمان، انبساط قلیایی سنگدانه ها ، خوردگی فولاد مدفون شده در قطعات مدفون شده و … آسیب ببیند. بتن معمولی ساخته شده از سیمان پرتلند دارای محیطی قلیایی است که سبب رویین passivity) شدن سطح آرماتورها می شود ،اما با حضور یون کلرور در بتن لایه ی رویین سطح آرماتورها، از بین رفته وخوردگی آغاز می شود. در این مقاله به بررسی واکنش های شیمیایی و اصول خوردگی فولاد در بتن خواهیم پرداخت و در آخر با بیان عوامل موثر در میزان خوردگی فولاد و شرایطی که موادسیلیسی در مخلوط بتن ایجاد می کند ، به این تیجه خواهیم رسید که موادسیلیسی باعث کاهش خوردگی فولاد در بتن خواهد شد.