سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

مهرنوش نوبخت – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات ، دانشگاه شیراز
مجتبی حسینعلی پور – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت – کارآفرینی ، دانشگاه تهران

چکیده:

باید در نظر داشت حدود ۳۰ درصد از جمعیت کل کشور را جمعیت روستایی تشکیل می دهد و آموزش این جمعیت در بالفعل شدن استعدادهای بالقوه چه از نظر اقتصادی و چه از نظر علمی در افق ۱۴۰۴ بر پایه اقتصاد دانش بنیان امری ضروری است . در این مقاله مشکلات و موانع آموزش در سطح متوسطه بطور خاص آموزش های فنی حرفه ای در نواحی روستایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ خانوار و عدم تجانس آموزش های کنونی با ظرفیت های منطقه بررسی شده است . با توجه به تعداد کم هنرجویان ، تخصیص هنرستان های فنی به چنین روستاهایی مقرون به صرفه نبوده و باید بر حسب امکانات موجود و در نظر گرفتن هزینه های عملیاتی ، روستاها را طبقه بندی کرده و برای هر یک راهکارهایی نظیر آموزش از راه دور و مکاتبه ای ، استفاده از بسته های آموزشی سمعی بصری ، آموزش الکترونیکی و آموزش سیار و نیمه حضوری را پیشنهاد نمود . از سوی دیگر ، برای جلوگیری از هزینه های بیهوده و برگشت سرمایه بهتر آن است که این آموزش ها در بنگاه هایی زیر نظر مربیان کارآزموده بصورت کسب و کار و هدفمند صورت گیرد بطور مثال در روستاهای مرزی ، آموزش های بازرگانی و اقتصادی ، در روستاهایی با ظرفیت های گردشگری ، آموزش مهارت های هتل داری برای توسعه صنعت گردشگری و توریسم و در کلیه روستاها آموزش های صنایع دستی و کشاورزی ، تعمیر و نگهداری ماشین آلات کشاورزی ، دامداری و مهارت های زندگی ضروری است.