سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: همایش ملی دریانوردی و حمل و نقل دریایی

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

هادی ساجدی – دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مهدی سعید کیاست – دانشگاه صنعتی امیرکبیر

چکیده:

مهندسان طراحان و تولید کنندگان موادکامپوزیت را جهت تولید محصولاتی با کیفیت بالا بادوام و ارزان انتخابمی کنند کامپوزیت ها بخاطر ویژگیهای خاصی که دارند ازمواد بسیار مهم مهندسی هستند که توانسته اند جای بسیاری از فلزات را بگیرند از مواد کامپوزیت بسیار گسترده در صنعت استفاده می شود صنایعی چون اتومبیل سازی پلسازی هواپیماسازی و صنایع دریایی بیشتر شناورهای کوچک نیز از کامپوزیت ها ساخته می شود یکی از مهمترین دلایل انتخاب مواد مرکب دربدنه شناورها مقاومت خوب آنها به خوردگی و نسبت بالای استحکام به وزن آنها ا ست برای رسیدن به کیفیت بالاتر باید از روشهای ساخت مناسب تری نسبت به روشهای سنتی استفاده شود روشهای کیسه خلا قالب ریزی انتقالی رزین و تزریق در خلا از جمله روشهای نوین ساخت کامپوزیت هستند برای استفاده بهتر ازاین روشها می بایست معادلات حاکم برآنها را شناخت تا در عمل بتوان پاارمترهای مختلف همچون دما فشار سرعت و زمان پرشدن قالب را محاسبه و پیش بینی کرد. دراین مقاله سعی برآن است معادلات حاکم برروش تزریق درخلا بررسی و برخی پارامترهای لازم محاسبه شود سپس چند نمونه ساده و یک شناور ۱/۶ متری کامپوزیتی در نرم افزار شبیه سازی شده و برخی پارامترهای مهم درروش ساخت VIP محاسبه می شود.