سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: نخستین کنفرانس ملی انرژی، فناوریهای خودرو، توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

هه ژار رسولی – دانشجویان کارشناسی ارشد مکانیک- دانشگاه تربیت مدرس
امیر نعمتی فقیر –

چکیده:

امروزه آلودگی های زیست محیطی در شهرهای بزرگ، افزایش روز افزون مصرف سوخت های فسیلی و کمبود منابع تجدیدناپذیر از معضلات مهم و اساسی بشر هستند که قسمت عمده این آلایندهها و مصرف سوخت را بخش حمل و نقل بر عهده دارد. یکی از راههای کاهش آلایندهها و مصرف سوخت بکارگیری فناوری هیبرید و استفاده از سوختهای جایگزین در بخش حمل و نقل است. در این پژوهش به منظور گسترش دانش فناوریهای پاک و کم مصرف خودروها در داخل کشور، ابتدا پتانسیل کاهش مصرف سوخت و نشر آلایندهها در خودروهای هیبریدی، دیزل پاک و گازسوز مورد بررسی قرار گرفتهاند و سپس مقایسهای از لحاظ مصرف سوخت و نشر آلایندهها بین خودروهای هیبریدی، دیزلی و گازسوز رایج در بازار انجام گرفته است. نتایج حاکی از آن است که پتانسیل کاهش مصرف سوخت فناوری هیبریدی نسبت به فناوریهای گازسوز و دیزل پاک بیشترین و حدود۲۵-۳۵ درصد است و گاز گلخانهای کمتری به محیط زیست منتشر میکند