سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی تصادفات جاده ای، سوانح ریلی و هوایی

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

محمد اصغری – دانشجوی کارشناسی ارشد عمران راه و ترابری
جبارعلی ذاکری – دانشیار دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده:

پل تله زنگ یکی از مهمترین پلهای محور راه آهن شمال جنوب است که به دلیل اهمیت استراتژیک آن درجریان جنگ تحمیلی مورد حمله هوایی رژیم بعثی قرار گرفت و دهانه اصلی آن تخریب شد به علت اهمیت این محور امکان اجرای مجدد پل قوسی وجود نداشت و بازسازی اولیه پل به سرعت با عرشه ای از تیرورقهای فولادی انجام شد به علت مشکلات کمبود مقاومت و لرزشهای شدید سازه جدید تقویت آن به یک ضرورت تبدیل شد دراواخر سال ۱۳۶۵ اولین طرح تقویتی پل ارایه واجرا شد اما سازه همچنان مشکلات مقاومتی و سازه ای داشت با ارایه طرح مقاوم سازی دوم و اجرای آن درسال ۷۳ مشکل مقاومت سازه حل شد اما لرزشهای جانبی شدید سازه تا به امروز باقی است دراین مقابله با استفاده از آزمایشات انجام شده و مطالعه نتایج آن سعی شده است راه کارهایی برای حل مشکلات پل ارایه شود.