سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین همایش ملی آموزش در ایران ۱۴۰۴

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

غلامحسین رحیمی دوست – عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتری تکنولوژی آموزشی
یونس رومیانی – کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
محمد علی اسلامی – دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
علی جوانمرد – دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی

چکیده:

یکی از مهمترین شاخص های توسعه آموزش کیفیت بهره گیری از فناوری های جدید اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش است.در سال های اخیر نظام های آموزشی هزینه های قابل توجهی صرف تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی کرده اند.هدف اصلی این پژوهش بررسی موانع تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی مدارس بود.هدف های جزیی ایت تحقیق عبارت بودند از : الف) بررسی و رتبه بندی مشکلات تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در برنامه درسی از نظر دبیران شهرستان اهواز .ب ) بررسی رابطه بین مهارت های استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و موانع تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی از نظر دبیرستان های شهرستان اهواز. این پژوهش با استفاده از روش زمینه یابی انجام شد.جامعه آماری این پژوهش کلیه دبیران دبیرستان های دولتی شهر اهواز بودند در سال تحصیلی ۸۸-۸۷ فعالیت های آموزشی انجام می دادند.نمونه تحقیق شامل ۲۶۰ نفر دبیر بود که به صورت طبقه ای تصادفی از بین رشته های مختلف انتخاب شدند.در این پژوهش ، از دو ابزار پژوهشی استاندار استفاده گردید که عبارتند از : الف) پرسش نامه استاندار بررسی مهارت ها و توانایی های کاربرد ICT که توسط یونسکو به کار برده شده و مطابق فرهنگ های مختلف دنیا تدوین شده است.ب) پرسش نامه موانع تلفیق ICT در برنامه درسی ، که توسط انجمن بین المللی ارزیابی پیشرفت تحصیلی به کار برده شده است.برای تحلیلی داده ها از آمار توصیفی و استبناطی استفاده شد.یافته های این تحقیق نشان داد برخی از موانع از نظر دبیران تاثیر بیشتری بر عدم تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دارند.همچنین نتایج تحقیق نشان داد همبستگی منفی بین توانایی و مهارت افراد در زمینه استفاده از ICT و موانع تلفیق ICT در برنامه درسی از نظر آنها وجود دارد.