سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

طیبه خاقانی – دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی
علی ملاحسینی – دانشیار
محمدعلی فرقانی – استادیار

چکیده:

با توجه به اینکه که دانشجویان قشر عظیمی از نیروی کار بالقوه آینده کشور را تشکیل می دهند و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی که نیاز مبرم به کار و کسب درآمد دارند، روز به روز افزایش می یابد و با درنظر گرفتن اینکه بخش های دولتی و خصوصی در ایجاد شغل برای آنها ناتوان می باشند، بررسی عوامل تاثیرگذار بر تمایل دانشجویان برای شروع کسب و کاری جدید ضرورت دارد. بدیهی است که عوامل بسیاری وجود دارند که قصد کارآفرینانه دانشجویان را تحت تاثیر قرار می دهند. طی دهه ۰۸ و ۰۸ ، شش مدل اصلی در زمینه عوامل تاثیرگذار بر قصد کارآفرینانه توسعه پیدا کردند. در این مقاله به تفصیل این مدل ها توضیح داده می شوند. تمام این مدل ها به طور کلی دو عامل را بر قصد تاثیرگذار دانسته اند که عبارتند از: ویژگی های شخصیتی و درک عوامل زمینه ای. و در نهایت قصد به رفتار منتهی می شود