سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: چهارمین کنفرانس مهندسی معدن ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

راحب باقرپور – استادیار دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان
مرتضی طبائی – استادیار دانشکده مهندسی معدن، دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان

چکیده:

یکی از اصلی ترین موارد هزینه ای در یک معدن روباز ،هزینه مربوط به حمل مواد می باشد، بطوریکه در بسیاری از موارد حدود ۷۰ در صد کل هزینه های عملیاتی را شامل می شود. این واقعیتکارشناسان معدنی را به تلاش روز افزون برای کاهش هزینه های این بخش وا داشته است. در اینارتباط بیشترین هزینه ها مربوط به هزینه ماشین آلات باربری ناپیوسته (کامیون) می باشد که بخش عمده آن متاثر از هزینه سوخت مصرفی است. یکی از موثرترین راههای کاهش هزینه های انتقال مواداستفاده از سیستمهای حمل پیوسته می باشدکه برای این منظور از ترکیب تجهیزات بارگیری – باربری(نوار نقاله) با سنگ شکن های متحرک استفاده می شود. این مقاله به مقایسه سیستمهای حمل مواد با استفاده از سنگ شکن های داخل پیت به همراه نوار نقاله و روش مرسوم استفاده از کامیون می پردازد. با نگاهی گذرا به هزینه های صرف شده برای بارگیری وباربری مواد در جهان که سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است در مواردی با استفاده از سیستم های حمل پیوسته می توان تا ۵۰ درصد هزینه های انتقال مواد را صرفه جوئی کرد