سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: یازدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک ایران

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

امید شاه حسینی – کارشناس پژوهشی ،تهران -پژوهشگاه نیرو

چکیده:

این مقاله به بررسی فنی و اقتصادی به کارگیری خودروهای هیبریدی در کلانشهر تهران میپردازد. آلودگی قابل توجه هوا در این شهر که در برخی موارد به تعطیلی اجباری مراکز دولتی انجامیده، اهمیت این موضوع را نشان میدهد. به ازای پیمایشسالیانه ۲۰۰۰۰ کیلومتر مسافتتوسط هر خودرو در شهر تهران و با در نظر گرفتن متوسط مصرف سوخت خودروهای پرکاربرد در این شهر بررسیهای فنی نشان میدهد کهجایگزینی خودروهای معمولی با خودروهای هیبریدی میتواند موجبات کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت و در نتیجه کاهش ۵۰ درصدی انتشار آلایندهها را به دنبال داشته باشد. در این بین بررسیهای اقتصادی ومحاسبه هزینههای دو خودرو معمولی و هیبریدی، پژو ۲۰۶ به عنوان خودرو معمولی و تویوتا پاپروسبه عنوان خودرو هیبریدی، حکایت از آن دارد که در مجموع تفاوت چندانی از لحاظ هزینه دوره عمر بین این دو خودرو وجود ندارد هر چند که هزینه سرمایهگذاری اولیه خودرو هیبریدی معمولا ۳۰ درصد بیشتر و در عوضمصرف سوخت آن تقریبا نصف خودروهای معمولی است. با توجه به این نتایج حمایت دولت و فراهم آوردن تسهیلات جهت ورود خودروهای هیبریدی به کشور در راستای استفاده هر چه بیشتر از این خودروها در کلانشهر تهران الزامی است.