سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: دومین همایش چیلر و برج خنک کن ایران

تعداد صفحات: ۱۷

نویسنده(ها):

مهدی نوروزی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی انرژی، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگ

چکیده:

امروزه کاربرد توربین های گازی در نیروگاه ها به عنوان مولد برق، بسیار با ارزش و حیاتی می باشد . علاوه بر آن درصنایع دیگری همچون صنایع پتروشیمی، صنایع فضایی، سکوهای دریایی، ترنها و غیره کاربرد گسترده ای پیدا کرده است. این توربین ها بویژه در مواردی از صنعت برق که فوریت در نصب و راه اندازی مدنظر باشد و نیز مواقعی که شبکه سراسری برق از دست می رودBlack Startمی توانند مفید باشند. سیکل اصلی توربین گاز راندمان بسیارپایینی دارد . بنابراین می توان برای افزایش راندمان و قدرت خروجی از توربین گاز پارامترهای مؤثر بر آن ر ا تغییر داد . عامل اصلی محدود کننده در مورد اغلب توربین های گاز، درجه حرارت و نسبت فشار می باشد . بالاخص دمای محیط را می توان بسیار تعیین کننده و تأثیر گذار دانست. به عنوان مثال برای هر ۳۸C افزایش دما در ورودی توربین گاز ( بعد از کمپرسور) ، کار خروجی به میزان ۱۰ % و راندمان حدود۱/۵%افزایش می یابد. همچنین به ازای هر درجه سانتیگراد افزایش دمای محیط ( در ورودی به کمپرسور ) حدود ۰/۷%از بار خروجی توربین گاز کاسته می شود . در نتیجه در ماه های گرم تابستان که پیک شبکه عموماً در آن ماه ها اتفاق می افتد ظرفیت واحدهای گازی کاهش می یابد. علاوه بر آن با توجه به سه نکته اساسی : افزایش نیاز کشور به انرژی الکتریسیته، افزایش قیمت سوخت و افزایش آلاینده های زیست محیطی، نگاه دست اندرکاران صنعت برق در دهه های کنونی به استفاده بهینه از امکانات موجود جلب گردیده است . براین اساس یکی از مهمترین مسائل مورد نظر، توجه مخصوص به توربین های گازی به جهت گستردگی استفاده و عملکرد آنها بوده است. بنابراین باید روشی پیدا کرد تا بوسیله آن بتوان ضمن افزایش قدرت و راندمان واحد گازی، از آلاینده های محیط زیست کاست .لذا با توجه به اهمیت افزایش توان و راندمان در توربین های گاز، در این مقاله به بررسی فنی استفاده از چیلر جذبی در توربین گاز جهت افزایش راندمان و توان آن پرداخته می شود