سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: همایش ملی و جشنواره علمی خرمای ایران

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

مقداد تکلوزاده – عامل توسعه خوشه صنعتی خرمای بم، عضو هیأت رئیسه انجمن خرمای استان کرما
رویا ضیغمی نژاد – کارشناس ارشد رشته بیوتکنولوژی کشاورزی، دانشگاه شهید باهنر کرمان

چکیده:

میانگین سالانه آمار گمرکات مرزی در تجارت خرمای جهان تا سال ۲۰۰۸ بر طبق آمار FAO در حدود ۴۰۳۶۵۴ تن و به ارزش ۳۲۰ میلیون دلار آمریکا بوده است که ۹۰ درصد صادرات جهانی در اختیار ۱۱ کشور می باشد. ایران با بیش از ۱۰۰ هزار تن صادرات سالانه خرما مقام نخست را در میزان صادرات و کشور تونس با ۱۲۰ میلیون دلار بیشترین ارزش صادراتی را دارا می باشد. کشور تونس با نصف میزان صادرات نسبت به ایران، بیشترین ارزش صادراتی را در اختیار دارد. هدف از این پژوهش بررسی مشکلات پیرامون صادرات خرمای ایران در مقایسه با کشور موفق تونس م یباشد. بدین منظور آمار و روندهای های حاکم بر صادرات خرما، توسط استعلام از ارگان های دولتی، مصاحبه با ذ ینفغان و بازدید از باغات ایران و تونس تهیه گردیده است. آمار ها نشان دهنده بازارهای مناسب صادراتی کشورهای آسیایی و اروپایی می باشد و با در نظر گرفتن قیمت مناسب خرید کالاهایی با کیفیت بالای بسته بندی در کشورهای اروپایی می توان نتیجه گرفت که انجام صادرات خرمای دارای بسته بندی با کیفیت، شکیل و مطابق با استاندارد های جهانی به کشورهای اروپایی بیشترین سود آوری را نصیب صادرکنندگان می نماید. در نتیجه می توان مه مترین مزیت اکثر کشورهای موفق خرما خیز نسبت به ایران را کیفیت بالا به همراه تنوع شکل و اوزان بست هبندی های خرما دانست که تمامی سلیقه های مصر فکنندگان را تأمین می کند.