سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان

تعداد صفحات: ۱۵

نویسنده(ها):

مائده یوسف پور – کارشناسی، دانشگاه علوم و فنون مازندران
مریم حسین زاده – دانشجوی دکتری اقتصاد .
حامد حسین زاده – دبیر پژوهش، دانشکده فنی و حرفه ای امام صادق )ع( بابل
سیدرمضان طالب نژاد – دفتر پژوهش، دانشکده فنی و حرفه ای امام صادق (ع) بابل

چکیده:

اشتغال زنان ایرانی در سالهای اخیر به دلایل مختلف حساسیت ویژه ای پیدا کرده است. از سوی دیگر مشکلات اشتغال که به صورت عام در کشور ایران وجود دارد ، در مورد زنان حادتر می شود و مسئله اشتغال زنان را در آینده نه چندان دور با بحران مواجه خواهد ساخت. علیرغم اینکه زنان ایرانی مطابق تحقیقات انجام شده بیشتر تمایل به مشاغل دولتی دارند ولی وضعیت خاص بازار کار در ایران و سیاست کاهش تصدی گری دولت باعث شده است که رویکرد کارآفرینی زنان بیشتر از گذشته مطرح شود. در این مقاله ابتدا در مورد کارآفرینی زنان و نقش آنها در توسعه اقتصادی کشور و حوزه های کارآفرینی آنان بررسی و سپس به موانع اشتغال و کارآفرینی زنان در ایران اشاره کرده و پیشنهاداتی در این راستا ارائه می شود. بررسی ها نشان می دهد فعالیت زنان در عرصه ی کارآفرینی در جوامع مدرن، تحولات زیادی در کلیه ی فعالی تهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و غیره به وجود آورده است.