سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۱

نویسنده(ها):

علی اکبر گل افشانی – دانشیار دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
امیرحسین حائری – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
محمدحسن حائری – دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف

چکیده:

یکی از دلایل مهم شکست ساختمان ها در زلزله انقطاع سیستم باربر جانبی نظیر بادبند در طبقه هم کف است. بنابراین طبقه هم کف به صورت یک طبقه نرم عمل می کند. معمولا در این حالت طی زلزله ساختمانفرو ریخته یا تا آستانه ی فرو ریزش پیش می رود. برای رفع این مشکل راهکارهای مختلفی ارائه گردیده است. یکی از این راهکارها طبق بند ۱۰-۲ آیین نامه ۲۸۰۰ افزایش بار طراحی در ستون های طبقه نرم می باشد. این اقدام موجب افزایش قابل توجه ابعاد مقاطع ستون های طبقه هم کف می گردد که در بیشتر موارد توجیه اقتصادی و اجرایی ندارد. استفاده از مهاربند های متداول نیز با توجه به وجود اثر کمانشی و کاهش قابل توجه باربری آن ها در هنگام وقوع زلزله کاربری لازم را ندارد. سیستم مهاربندی نیمه فعال جدید با عملکرد بالا که توسط دکترگل افشانی و همکاران ارائه گردیده است، قابلیت حذف تغییرمکان ماندگار طبقات در پایان زلزله و نیز تمرکز خرابی در مهاربندیها را دارا می باشد. در این سیستم مهاربندی دندانه ای تماماً کششی استفاده از سیلندر دندانه ای شکل مانع از کمانش بادبند تحت اثر نیروی فشاری می گردد. لذا استفاده از این سیستم در طبقه نرم سازه می تواند عملکرد مناسبی را به همراه داشته باشد. دراین مقاله ضمن بررسی رفتار سیستم مهاربندی نیمه فعالRBS در طبقه نرم سازه، مقایسه ای بین رفتار این سیستم و روش های ذکر شده در بالا برای حذف طبقه نرم صورت می گیرد. برای این منظور از قاب های ۳ و ۶ و ۹ طبقه دارای طبقه همکف نرم استفاده می گردد. مدلسازی در نرم افزارOpenSEES انجام شده است و نتایج نشان دهنده رفتار مناسب تر سیستم مهاربندی نیمه فعالRBS در طبقه نرم سازه می باشد.