سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی هیدروژن و پیل سوختی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

جاماسب پیرکندی – دانشجوی دکتری ، آزمایشگاه پیل سوختی ، دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه
مجید قاسمی – استاد دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
محمد حسین حامدی – استاد دانشکده مهندسی مکانیک – دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

چکیده:

پیل سوختی یک سیستم الکترو شیمیایی است که انرژی پنانسیل شیمیایی سوخت را با بازده بالا و آلایندگی کمتر مستقیما به انرژی الکتریکی و حرارتی تبدیل می کند . از میان انواع پیلهای سوختی پیل سوختی اکسید جامد از کارآمدترین و پربازده ترین سیستمهای تولید همزمان می باشد. در این مقاله ابتدا یک سیستم تولید همزمان بر پایه پیل سوختی اکسید جامد معری گردیده و سپس اثرات چند پارامتر تاثیر گذار در آن مانند دما ، فشار و چگال جریان بر روی عملکرد سیستم پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفته است. جهت تحلیل سیستم ابتدا با استفاده از روابط موجود عملکرد تمامی اجزاء بکار رفته در سیستم معرفی شده و در ادامه نمودارهای توان و حرارت تولیدی و همچنین بازده سیستم در شرایط مختلف کاری بدست اورده شده است. نتایج این بخش ناشن دهنده افزایش توان و کاهش حرارت تولیدی در پیل در دماهای کاری بالا می باشد. از نکات مهم دیگر این مقاله بدست اوردن ضریب مصرف سوخت بهینه ۰/۸۵ در سیستم تولید همزمان پیشنهادی می باشد. نتایج نهایی نشان می دهد که با ایتفاده از این نوع سیستم تولید همزمان می توان به راندمان کلی ۷۳% و راندمان الکتریکی ۴۹% دست یافت.