سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی بتن ایران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

مهدی نعمتی چاری – دانشجوی دکتری سازه در دانشگاه تهران
محمد شکرچی زاده – سرپرست انستیتو مصالح ساختمانی دانشگاه تهران
شهرام محضرنیا – مدیر امور عمران سد ژاوه در شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران
علیرضا عبدالغنی – سرپرست آزمایشگاه کنترل کیفیت در سد کارون

چکیده:

یکی از مشکلاتی که در اجرای بتن رویه سرریز سدها وجود دارد، خطر تر ک خوردگی سطحی در اثر جم ع شدگی خمیری می باشد. استفاده از الیاف پلی پروپیلن، یکی از راهکارهای کاهش پتانسیل خطر تر ک خوردگی خمیری و یا کاهش عرض ترک های محتمل است. در این مطالعه، عملکرد الیاف پلی پروپیلن در کاهش خطر ترک خوردگی خمیری رویه سرریز سد کارون ۴ با استفاده از روش آزمایش استاندارد ASTM C1579 مورد بررسی قرار گرفته و مزایا و معایب استفاده از آن ارزیابی شده است. نتایج آزمایش ها نشان می دهد که استفاده از ۱/۲۵kg/m3 الیاف پل ی پروپیلن، باعث تقلیل ضریب نسبت کاهش ترک (CRR) تا مرز حذف ترک شده است. از طرفی با افزایش مقدار مواد افزودنی روان کننده ممتاز، روانی بتن به حد مورد انتظار در مقایسه با مخلوط بدون الیاف رسیده است.