سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

علیرضا رودگر – سازمان هوافضا
حمید پرهیزکار – سازمان هوافضا
عبدالعلی حقیری – دانشگاه امام حسین ع مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر

چکیده:

در این تحقیق صحت طراحی ، بهینه سازی و تکمیل نرم افزار شبیه سازی یک پرنده کروز با کمک حل عددیCFD)کد مهندسی MD (MissileDatcom) و آزمایشهای تونل باد مورد بررسی قرار گرفته است. مدل تست شده در تونل باد با مقیاس یک به هشت بوده و نیروها و گشتاورهای وارده ،توسط یک بالانس استرین گیجی اندازه گیری گردید. مقایسه نتایج نشان می دهد در ماخ ۰/۸حل عددی با تونل باد در ضریب نیروی عمودیCN)و ضریب گشتاور پیچشیCM) اختلاف کمیدارند ، ولی ضریب گشتاور پیچشی به دست آمده ازMD اختلاف بسیار زیادی با نتایج تونل باد ، بویژه در زوایای حمله بالا ، دارد. این تحقیق نشانمی دهد برای استفاده از ضرایب به دست آمده ازMD در نرم افزارهای شبیه سازی (یا طراحی مقدماتی ) ، خطای زیاد درCM باید مد نظرقرارگیرد ، ولی از حل های عددی ، با انتخاب روش مناسب ، می توان با اطمینان بیشتری در ناحیه گذر صوت استفاده نمود.