سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دوازدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی

تعداد صفحات: ۱۹

نویسنده(ها):

مسعود هاشمی – کارشناس کنترل کیفیت ، شرکت واگن سازی تهران ، گروه کنترل کیفیت
مراد شادفر – کارشناس مهندسی راه آهن گرایش ماشینهای ریلی ، دانشگاه علم و صنعت

چکیده:

سایش بین چرخ و ریل یکی از موضوعات مورد بررسی در علم مهندسی راه آن می باشد . سایش به پارامترهای زیادی از جمله خواص مکانیکی موارد مورد استفاده ر ساخت بوژی (طراحی و کارکرد) ، شرایط بهره برداری ، آب و هوا ، بار محوری ، پروفیل بین چرخ و ریل و چیدمان بین محور و بوژی بستگی دارد. از طرفی سایش نیز به نوبه خود بر ملرد وسائل حمل و نقل ریلی نظیر پایداری ، نیروهای تماسی بین چرخ و ریل ، کیفیت حرکت و ارتعاش وسیله نقلیه ، ایمنی ، هزینه ماشین کاری و سنگ زنی و خستگی بین چرخ و ریل تاثیرگذار است و این در حالی است ه تاثیر عوامل ذکر شده بر همدیگر بسیار پیچیده می باشد. در این مقاله سایش پرفیل چرخ در خط ۵ متروی تهران مورد بررسی قرار گرفته و راهکارهای عملی کاهش هزینه های عملیاتی نیز ارائه شده است.