سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین همایش مدیریت بحران در صنعت ساختمان، شریانهای حیاتی و سازه های زیر زمینی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

ابراهیم سلیمانی – کارشناس ارشد مهندسی دریا
مهدی علیخانی – دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشجوی فوق لیسانس سازه

چکیده:

سازه های دریایی و تاسیسات بندری موجود در کشورمان در زمره تاسیسات زیر بنایی مهمی به شمار میروند که به دلیل بتنی یا فلزی بودن در معرض پوسیدگی و تخریب ناشی از قرار گرفتن در محیط دریایی هستند. در موارد متعددی این سازه ها و تاسیسات طی سالیان متمادی نه به قدر کفایت بازرسی و نگهداری شده اند و نه به لحاظ قابلیت ادامه خدمت رسانی مورد ارزیابی قرار گرفته اند. محیط دریایی به دلیل داشتن ویژگی های اساسی متفاوت در بخش های مختلف خود از ناحیه اتمسفری (جوی) تا ناحیه پاشش و تر و خشک شدن و ناحیه غوطه وری و در نهایت فصل مشترک با خاک از نقطه نظر نوع و روند بروز خرابی و درجه پیشرفت آن دارای عملکردهای گوناگونی است. این امر بر حساسیت های ویژه تاثیر این محیط بر روی سازه ها و تاسیسات مجاور آن می افزاید. با توجه به مزایای فراوان FRP از قبیل نسبت وزن به حجم کم، نفوذناپذیری مغناطیسی، امکان تقویت به صورت خارجی، حمل و نقل آسان، مقاومت در برابر خوردگی و ضربه، مقاومت کششی بالا و همچنین مقاومت در برابر شرایط و عوامل محیطی به دنبال روشی برای تقویت اسکله ها به کمک این مواد خواهیم بود.