سال انتشار: ۱۳۹۴

محل انتشار: کنفرانس بین المللی انسان، معماری، عمران و شهر

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

لیلا مختاری – دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد نجف آباد، اصفهان، ایران

چکیده:

هنگامی که به تاریخچه ی نهضت مدرن می نگریم، متوجه برخی نگرش ها می شویم که در شکل گیری مدرنیسم مؤثر بوده اند. به نظر می ر سد دو رویداد مهم معماری در سده بیستم بیشتر از هر چیزی بر روی نهضت مدرن تأثیر گذار بوده اند: تغییراتی که لوکوربوزیه در معماری انجام داد و تغییرات و اتفاقاتی که توسط گروپیوس در مدرسه باوهاوس به وقوع پیوست. به طور خلاصه می توان گفت که باوهاوس در ادامه تفکرات ورک باند سعی بر این داشت که شکاف حاصل از قرن نوزدهم را که بین هنر و صنعت یا به عبارتی بین هنرمند و صنعتگر ایجاد شده بود، از میان بردار د. برای این منظور هر دو رشته به دانشجویان آموزش داده می شد. باوهاوس توانست در شرایط بسیار سخت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی از توان اساتید معروفی چون ایتن، فاینینگر و مارکس استفاده کند و افراد ماهر و مؤثری چون آلبرس، بروئر، استولزل را به جامعه تحویل دهد. در طول سالها ترکیبی از واقعیات و برداشت های شخصی، تاریخچه ی این مدرسه هنر آلمانی را در سایه ای از ابهام فرو برده است. هرچند باوهاوس امروز در برابر پژوهش ها و ارزیابی های جدید نفوذناپذیر به نظر می رسد، اما با این حال به پدیده ای تبدیل شده است که هر نسل باید آن را برای خود از نو بازیابد . این پژوهش که حاصل مطالعات کتابخانه ای است، به شیوه توصیفی سعی بر این دارد که برای درک بهتر نهضت مدرن به تغییر نگرش ها و اتفاقات مدرسه باوهاوس و اساتید و دانشجویان آن بپردازد.