سال انتشار: ۱۳۸۷

محل انتشار: دومین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی و انجمن ریخته گری ایران

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سعیده یونسیان – دانشجوی مهندسی مواد مقطع فوق لیسانس – دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکد
محسن عرب – دانشجوی مهندسی مواد مقطع فوق لیسانس – دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکد
حبیب کراری – فوق لیسانس مهندسی صنایع – شرکت ایران خودرو ، معاونت تولید قطعات پرسی، ا
رضا جباری سندی – لیسانس مهندسی مکانیک – شرکت ایران خودرو ، معاونت تولید قطعات پرسی، ادا

چکیده:

یکی از فولاد های فورج پذیر در تولید قطعات خودرو ، فولاد CK45 می باشدکه برای رسیدن به خواص مکانیکی مطلوب من جمله تافنس و حذف پدیده ی باندینگ ، مستلزم آن است که پس از فورج شدن مراحل نرمالیزاسیون و کوئنچ – تمپر را برای بالا بردن استحکام و تافنس پشت سر بگذارد که انجام این مراحل علاوه بر هزینه ی بالا، بسیار زمان بر می باشد. به همین دلیل و به منظور بالا بردن بهره وری تولید جایگزین کردن فولاد های میکروآلیاژی به عنوان یکی از راه حل های مناسب شناخته شده است. بدلیل خواص ویژه فولاد های میکرو آلیاژی، کوئنچ مستقیم این فولادها از دمای فورج نیاز به عملیات نرمالیزاسیون و کوئنچ را حذف می کند؛ در این تحقیق به بررسی و امکان سنجی دستیابی به تکنولوژی جایگزین کردن سیکل مرسوم کوئنچ – تمپر فولاد های متوسط کربنی با سیکل کوئنچ مستقیم فولادهای میکروآلیاژی اقدام گردیده است.