سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: ششمین کنگره ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

علی اصغر عباسی – کارشناس ارشد راه و ترابری دانشکده عمران دانشگاه تربیت مدرس
محمد دیندار – کارشناس ارشد راه و ترابری دانشکده عمران دانشگاه تربیت مدرس
امیر کاوسی – دانشیار گروه راه و ترابری دانشکده عمران دانشگاه تربیت مدرس
حامد کرم پور – کارشناس عمران

چکیده:

در طراحی فرودگاهها بخش روسازی باند و دیگر سطوح پروازی به دلیل مسائل ایمنی کافی صرف هزینه های بالای ساخت و نگهداری آن دارای اهمیت بسزایی است رطوبت غالبا مهمترین عامل ایجاد ناهمواری و خرابی روسازی ها بوده و کنترل نفوذ آب فاکتور بحرانی برای اجرای ساختمان ها روسازی ها خاکریزی ها و دیگر سازه هاست سیستم های زهکشی به منظور کم کردن فشار هیدرواستاتیکی وارده و جلوگیری از کم کردن مقاومت خاک ها و پایداری شیروانی ها و زیرسازی و روسازی توسط آب نفوذی به کار می روند لایه فیلتر حاوی مصالح سنگی درشت دانه و اساس سنگی علاوه بر باربری نقش زهکشی و جمع آوری آب از نواحی مجاور خاک ها و انتقال آن ها به بیرون از منطقه را دارند بطوریکه سطح روسازی را در ارتفاع بالاتری از سطح دسترسی آب قرار داده و آبهای نفوذی از درزها و اتصالات و ترک ها را به خارج از جسم روسازی انتقال میدهند.