سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: بیستمین کنفرانس سالانه مهندسی مکانیک

تعداد صفحات: ۴

نویسنده(ها):

آرش جهانگیری – شاهین شهرشرکت صنایع هواپیماسازی ایران
رامین برومندی –
مجید تاجرزراعت –
اسدالله عسگری –

چکیده:

سیستم های پرتاب برای نجات خلبان درموقعیت های ضروری جزء الزامی از تجهیزات هواپیماهای نظامی می باد این سیستم ها اصول مکانیکی بوده که درزمان کارکردی دقیق و محدوده وسیعی از شرایط عملکردی دما فشارپارامترهای سینماتیک هواپیما به درستی و به دقت دستورالعملشان را انجام میدهند یک قسمت مهم از این سیستم ها که وظیفه دورکردن خلبان از هواپیما را درزمان مشخص به عهده دارد موتور راکت سوخت جامدی است که درقسمت زیرصندلی پرتاب قرار دارد عملکرد موتور راکت به نوعی است که باید یک نیروی متوسط جلوبرنده ۲۵ تا ۳۰ کیلونیوتنی را درمحدوده زمانی ۰/۲۵تا ۰/۳۵ ثانیه فراهم نماید بدین منور محاسبات بسیار دقیقی توسط طراحان این سیستم ها صورت گرفته تا عملکرد ایمن و مناسب را داشته باشند . تولید کنندگان صندلی های پرتاب از راه حلهای فنی و تخصصی متنوعی برای طراحی موتورهای احتراق داخلی راکت شکل و خواص بالستیکی شارژهای پیشرانه اصتفاده می کنند. دراین مقاله به بررسی خواص بالستیکی سوختهای بکاررفته درصندلیهای پرتاب و آخرین تحولات درمحاسبه و طراحی گرین و شکل هندسی گرین ها پرداخته می شود و جدیدترین نوع این شارژهای پیشرانه همراه با محاسبه و تحلیل پارامترهای تعیین کننده معرفی میگردد.