سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: همایش ملی سلامت، محیط زیست، و توسعه پایدار

تعداد صفحات: ۱۰

نویسنده(ها):

سیدمهدی امینی نسب – عضو هیات علمی گروه محیط زیست ، دانشکده منابع طبیعی، مجتمع آموزش عالی ب
مرجان اسمعیلی جغدان – دانش آموخته گروه محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه شهید چمران

چکیده:

این مطالعه حاصل تحقیق و پژوهش در سال ۸۶ می باشد. ابتدا مطالعات کتابخانه ای و میدانی انجام شد و سپس در فروردین ماه توزیع پرسش نامه به صورت تصادفی در ۶ نوبت، هر نوبت ۳۰ عدد در دبیرستان( ۳ دبیرستان دخترانه و ۳ دبیرستان پسرانه ) صورت گرفت. از ۱۸۰ پرسشنامه ای که توزیع شد به ۱۸۰ پرسشنامه پاسخ داده شد. پرسشنامه های پرشده بررسی و پاسخ های آنها با استفاده از نرم افزار Excel مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، اکثریت دانش آموزان به علوم حیات وحش علاقمند بودند. در این بررسی بیش از ۷۰ درصد از دانش آموزان اطلاعات علوم حیات وحش را از طریق تماشای فیلم مستند مرتبط با حیات وحش بدست می آوردند. از آن جائی که میزان اطلاعات دانش آموزان در مورد پرندگان و پستانداران بیشتر از بقیه گروه های جانوری بود. لذا علاقه بیشتری را نسبت به این گروه ها نشان می دادند. با توجه به آنکه میزان تاثیر بازدیدهای علمی در ارتقاء سطح کیفیت آموزشی و بالا بردن میزان آگاهی آنها نسبت به حیات وحش بسیار زیاد است اما بیش از ۹۰ درصد از دبیرستان ها بازدیدی در ارتباط با حیات وحش نداشتند و بیشتر دانش آموزان این بازدید را به صورت شخصی از باغ وحش انجام دادند. سطح آگاهی مسئولین مدرسه در زمینه حیات وحش با توجه به نقشی که می توانند در تامیم محیط آموزنده در این زمینه ایفا کنند کم ارزیابی شد. غالب دانش آموزان به نقش حیات وحش در جذب گردشگر ، اکوتوریسم و اقتصاد کشور آگاهی داشته و تمایل به اشتغال و پژوهش در زمینه فعالیت های مرتبط با این رشته را داشتند. اکثریت دانش آموزان زمان نسبتا خوبی را صرف پرکردن پرسشنامه نمودند. به طور کلی میزان سطح آگاهی دانش آموزان در زمینه حیات وحش نسبتا خوب ارزیابی شد.