سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دومین همایش علمی سراسری دانشجویی جغرافیا

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

بهزاد عمران زاده – دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه تهران

چکیده:

امروزه مناطق شهری بخصوص کلانشهرها با جذب جمعیت و فعالیت تبدیل به مراکز اصلی خدمات، تجارت، تولید، مصرف و سکونت شده اند. تا سال ۲۰۱۵ نزدیک ۶۰ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. در ایران این نسبت بر اساس آخرین سرشماری رسمی کشور، ۶۸ درصد می باشد. افزایش سریع وسائط حمل و نقل موتوری به ویژه اتومبیل و استفاده زیاد از آن در شهرهای کشور به ویژه در کلانشهر تهران همراه بارشد جمعیت و گسترش بی رویه آن و نیز عدم برنامه ریزی های علمی و جامع و مشکلات عدیده سیستم حمل و نقل عمومی باعث بروز مشکلاتی نظیر آلودگی های شدید زیست محیطی، تراکم های ترافیکی زیاد و خسته کننده، اتلاف زیاد وقت شهروندان، مصرف بیش از حد انرژی، نا امنی مسیرها و تصادفات شده است. به نحوی که زندگی در این محیط ها را دشوار و از نظر رفاه و آسایش دچار تنزل کرده است. با نظر به اختلاف نظری که بین سطوح مختلف مدیریت شهری در زمینه برخورد با مشکلات ترافیکی به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران وجود داشته و با توجه به اینکه سیستم حمل و نقلBRT به عنوان یکی از انواع سیستم های حمل و نقل سریع به صورت مکملی برای سیستم مترو توسط شهرداری تهران راه اندازی شده است، مقاله حاضر در نظر دارد با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کتابخانه ای به بررسی ساختار تجهیزاتی و عناصر سیستمی سیستم حمل و نقلBRT در کلانشهر تهران بپردازد.