سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین همایش ملی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۱۳

نویسنده(ها):

بهنام امینی – عضو هیات علمی گروه عمران،دانشکده فنی و مهندسی،دانشگاه بین المللی ا
حمید مرادی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران،راه و ترابری،دانشکده فنی و مهندس

چکیده:

باتوسعه سیستمهای پیشرفته اطلاعات مسافر ATIS و سیستم های مدیریت سانحه IMT نیاز به پیش بینی و اطلاع رسانی دقیق و با قابلیت اطمینان بالای زمان سفر بیشتر شده است دراین سیستم ها مدلهای متفاوتی از جمله مدلهای توسعه یافته براساس تئوری صف برای پیش بینی زمان سفر درشرایط سانحه استفاده می گردد مدل معین صف قابلیت پیش بینی تاخیر ناشی از سوانح آزادراهی را که شرایط ترافیکی نامعین و تصادفی است ندارد دراین مقاله مدلهای احتمالی و نامعین صف ارایه شدها ند دراین مدل ها پارامترهایی مانند مدت سانحه نرخ ورود ترافیک و کاهش ظرفیت متغیر تصادفی و احتمالی فرض شده اند نتایج بدست آمده ازمدلهای جدید با نتایج مدل معین صف مقایسه شد این مقایسه نشان داد که با استفاده از این مدلها تاخیر ناشی از سوانح آزادراهی مخصوصا دردوره اوج با خطای بسیار کمتری پیش بینی می شود.