سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: پنجمین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست

تعداد صفحات: ۱۲

نویسنده(ها):

کاووس فلامکی – دانشیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر رشته مهندسی شیمی
رضا برزمینی – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی- محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر –
رحمان محمودی – کارشناس ارشد مهندسی شیمی – پتروشیمی
امین معاوی – کارشناس مهندسی پلیمر-صنایع پلیمر

چکیده:

سولفور به طور مستقیم مسئول بسیاری از اثرات نامطلوب برروی سلامت، صنعت، اقتصاد و محیط زیست می باشد. بیماری های تنفسی، مسموم شدن کاتالیست های مورد استفاده در صنعت نفت و پتروشیمی، افزایش فرسایش و ایجاد رسوبات نامطلوب در موتورخودروها، باران های اسیدی، تخریب گیاهان، بی رنگ کردن رنگدانه ها، تضعیف الیاف آلی و کاهش دید، بخشی از اثرات این آلاینده می باشند. بیش از ۸۰ درصد از انتشار اکسیدهای گوگرد ناشی از احتراق سوخت ها می باشد. قوانین و مقررات زیست محیطی نیز به طور سخت گیرانه ای به حداقل رساندن این آلاینده ها را درنظر گرفته اند. این قوانین بدون در نظر گرفتن قابلیت های تکنولوژیکی برای دستیابی به این سطح از سولفور وضع گردیده اند بنابراین تولید کنندگان سوخت، اقدامات بسیاری را برای رسیدن به این استانداردها آغاز نموده اند. در این راستا روش های نوینی ابداع گردیده و روش های قدیمی نیز اصلاح شده و ارتقاء پیدا کرده اند. در این مقاله انواع ترکیبات سولفور موجود در سوخت ها و اثرات نامطلوب آنها، انواع روش های سولفورزدایی، نقاط قوت و ضعف هر یک و پارامترهای موثر در انتخاب هر یک از این روش ها مورد بررسی قرار می گیرد.