سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: چهارمین کنفرانس ملی CNG

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

محمد اسکندری – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه ایلام
رضا اسکندری – کارشناس مکانیک خودرو شرکت آریا دیزل

چکیده:

مخازن ذخیره گازطبیعی فشرده، رایج‌ترین روش ذخیره گازطبیعی در خودرو به شمار می‏رود. تاریخچه ساخت مخازن CNG به دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ برمی گردد این مخازن، اغلب استوانه‏ای و بدون استفاده از جوشکاری در چهار نوع ساخته می شوند. مخازن گاز طبیعی فشرده نوع یک معمولاً از ماده اولیه خام به سه شکل مختلف ورق، لوله یا شمشال تولید می‌‌گردند. از مهمترین مراحل ساخت مخازن گاز طبیعی فشردهنوع یک از ورق فرآیند کشش عمیق سرد وشکل دهی چرخشی است. در مخازن تولیدی از لوله، لوله های فولادی بدون درز باقابلیت عملیات حرارتی استفاده می شود. درتولید مخازن از ماده اولیه شمشال، شمشال ها با طول مخصوص بریده شده و با استفاده از فرآیند سوراخ کاری داغ تولید می شوند. مخازن نوع دوم شامل دو مرحله اصلی می‌باشد. در مرحله اول آستری مخازن و در مرحله دوم این لایه آستری با الیاف پیچی پیوسته تقویت می‌شود. در این نوع مخازن لایه الیاف فقط به‌صورت محیطی پیچیده می‌شود. آستری مخازن نوع سوم یک جداره نازک آلومینیومی می‌باشد که روی آن به‌صورت محیطی و محوری به‌طور کامل پیچیده شده‌است. بنابراین این لایه‌های کامپوزیتی قادر به تحمل نیروها هم در جهت شعاعی و هم در جهت محوری خواهند بود. مخازن نوع چهارم دارای کمترین وزن می باشند که حتی با سیستم سوخت بنزینی قابل مقایسه هستند. این مخازن بسیار شبیه مخازن نوع سوم هستند و تنها از لحاظ نوع و جنس آسترها تفاوت دارند. جنس پلیمر آن نظیر پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) می‌باشد و از نافی فلزی برای نصب شیر و سایر متعلقات استفاده می شود