سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: پنجمین همایش تخصصی مهندسی محیط زیست

تعداد صفحات: ۱۱

نویسنده(ها):

سعید غفاری – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران- محیط زیست بخش مهندسی راه و ساختما
ناصر طالب بیدختی – استاد مهندسی

چکیده:

جمع‌آوری پسماند یکی از فعالیت‌های مدیریت پسماند است که ۹۰-۶۰ درصد از کل هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و لذا بهبود اندکی در عملیات جمع‌آوری می‌تواند تأثیر قابل ملاحظه‌ای در صرفه‌جویی هزینه‌های کل داشته باشد. بنابراین موضوع مسیریابی وسیله نقلیه جهت رسیدن به این هدف، مورد توجه قرار می‌گیرد. مسئله مسیریابی وسیله نقلیه، مسئله‌ای است که هر روز هزاران کارخانه و سازمان که در زمینه تحویل و جمع‌آوری کالاها یا جابجایی مردم فعالیت می‌کنند، با آن سر و کار دارند. از جمله اهداف اینگونه مسائل می‌توان به کاهش هزینه، زمان یا سوخت اشاره کرد. مسئله مسیریابی وسیله نقلیه را می‌توان به روش های مختلفی مطرح کرد؛ مسئله مسیریابی کلاسیک وسیله نقلیه کـه یـکی از مشهــورتـرین مسائـل در بهیـنـه سازی ‌ترکیـبـی است؛ مسئـلـه مسیریابی وسیله نقلیه با پنـجره زمانی که یک تعمیم مهم مسئله مسیریابی کلاسیک وسیله نقلیه است و در آن سرویس در محل هر مشتری i باید در طول یک پنجره زمـانی مشخص [ai, bi] شروع شود؛ مسئلــه مسیــریــابـی وضــع مــوجــود که مسیریابی و تصمیمات بارگیری مجدد مشتری را با هم ‌ترکیب می‌کند؛ و مسائل مسیریابی تصادفی وسیله نقلیه که بسط‌هایی از مسیریابی قطعی وسیله نقلیه هستند و در آنها بعضی از اجزاء مانند مشتری، تقاضا و زمان سرویس، تصادفی هستند. پس از انتشار اولین مقاله در مورد مسئله توزیع کامیون‌ها توسط دانتزیگ و رامسر در سال ۱۹۵۹، پیشرفت زیادی بوجود آمد، فرمول بندی‌های قوی همراه با مطالعات چند وجهی و الگوریتم‌های تجزیه دقیق مطرح شدند و ابتکارات زیادی نیز برای مسائل مسیریابی وسیله نقلیه ایجاد شد. دراین تحقیق کارهای انجام شده در زمینه مسیریابی و روش‌های مختلف مسیریابی جمع‌آوری پسماندهای شهری مورد بررسی قرار گرفته و در نهایت جهت یافتن مسیر بهینه جمع آوری پسماند روش مناسب مسیریابی پیشنهاد می گردد