سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنفرانس ملی مدیریت بحران، زلزله و آسیب پذیری اماکن و شریانهای حیاتی

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

سبحان اله علیپورلیمایی – فوق لیسانس مهندسی خاک و پی – اداره کل راه و ترابری استان گیلان
مهدی محمدپورلیما – فوق لیسانس مهندسی زلزله – اداره کل راه و ترابری استان گیلان

چکیده:

زوال و افزایش ناکارآمدی عملکرد سازه های زیر بنایی و شریانهای حیاتی، مهندسین عمران را با چالش های بزرگی مواجه نموده است. در این میان زیرساختهای موجود در بزرگراه ها با کاهش عمر سازه ای، خوردگی مصالح، خسارات ناشی از تصادف، افزایش بارهای ترافیکی و اهداف اقتصادی که نیاز به افزایش باندهای عبوری و نرخ بار عبوری دارند، مواجه می باشند. در سالهای اخیر صنعت پل سازی در حال تحول بوده و این پیشرفت شامل روشهای مقاوم سازی و تکنولوژی ساخت در سازه های بتنی و فولادی می باشد. در این مقاله روشهای پیشرفته و مزایای مقاوم سازی و بهسازی پلها یررسی شده و مقایسه ای با روشهای معمول صورت گرفته و در ادامه به مطالعه موردی پل سفیدرود و استفاده از روشهای نوین در مقاوم سازی آن پرداخته شده است.