سال انتشار: ۱۳۸۹

محل انتشار: دهمین همایش انجمن هوافضای ایران

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

غلامحسین رحیمی شعرباف – دانشیار بخشمهندسی مکانیک دانشگاه تربیت مدرس،
صالح یزدانی – دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک گرایش طراحی کاربردی دانشگاه تربیت مدرس

چکیده:

ساختارهای کامپوزیتی به دلیل نسبت مقاومت و سفتی بالا به وزن کمی که دارند به طور گسترده در صنعت هوافضا مورد استفاده قرار می گیرند. این سازه ها عموما شامل انقطاعات هندسی مثل تقویت کننده ها و یا گشودگی هستند که از آنها در این صنعت بهره زیادی برده می شود. چون جنس بکار رفته در این سازه ها از نوع کامپوزیت می باشد و عموما از طریق رشته پیچی ساخته می شوند، نقایص هندسی در ساختار آنها به وجود می آید که در این مقاله تاثیر وجود نقص هندسی و افزایش آن در بار نهایی تحمل شده توسط این سازه ها تحت بارگذاری های مختلف بررسی می شود.همچنین تاثیر وجود گشودگی نیز در حداکثر بار تحملی این سازه ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد