سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران

تعداد صفحات: ۸

نویسنده(ها):

حامد اللهیاری – دانشجوی کارشناسی ارشد سازه
مهدی دهستانی – استادیار دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
ابراهیم رحمانی –

چکیده:

سیستم عرشه اگزودرمیک از جدیدترین سیستم های عرشه پل با شبکه بندی فولادی می باشد که درطی دهه گذشته درپروژه های گوناگون بکارگرفته شده است از ویژگیهای بارز این سیستم می توان به کاهش قابل ملاحظه وزن سازه نسبت به عرشه های بتن آرمه معادل و همچنین افزایش سرعت اجرا با استفاده از عرشه های پیش ساخته اگزودرمیک اشاره کرد این سیستم عرشه امکان دهنه بندی درهر دوجهت طولی و عرضی پل را دارا بوده و قادر است دهانه های تا بیش از ۵ متر را به خوبی پوشش دهد دراین مطالعه سه نمونه عرشه اگزودرمیک با اتصال دهنده های برشی متناوب پرفوبوند درآزمایشگاه ساخته شد سپس رفتار نمونه های عرشه ساخته شده تحت بارگذاری قائم درمرکز دال درشرایط خمش مثبت و منفی مورد بررسی قرارگرفت نتایج نهایی نشان دادند که مد گسیختگی عرشه به صورت برش پانچ دال بتنی خواهد بود.