سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس ملی سازه، زلزله و ژئوتکنیک

تعداد صفحات: ۷

نویسنده(ها):

محمدحسین تقی زاده ولدی – دانشجوی کارشناشی ارشد سازه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
علاءالدین بهروش – استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد
احمد اکبرلو – استاد دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

چکیده:

در کشور ما جهت ساخت عرشه پلها معمولا از بتن استفاده می شود اما وزن بالای عرشه های بتنی و عدم امکان اجرای آنها به عنوان عرشه پلهای با دهانه های طولانی موجب گردیده که مهندسین به فکر مصالح جدیدی باشند که علاوه بر سبکی و سهولت اجرا، مقاومت مناسبی نیز در مقابل بارهایوارده اعم از بارهای مرده و متحرک ناشی از عبور و مرور وسایل نقلیه موتوری از خود نشان داده و همچنین باعث تسریع اجرای پروژه نسبت به نمونههای ساخته شده با مصالح بتنی گردد. سازه های فضایی به علت سبکی، سهولت و سرعت اجرا، جایگزین مناسبی برای عرشه پلها به حساب می آیند. از آنجایی که این نوع سازه ها دارای تنوع بسیار زیاد از لحاظ شکل و آرایش المانها می باشند بنابراین انتخاب یک توپولوژی (آرایش شبکه) مناسب می تواند در رفتار سازه تاثیر بسزایی داشته باشد. لذا در این پژوهش با انتخاب توپولوژی های متفاوت به بررسی رفتار سازه های فضایی در عرشه پلها می پردازیم.