سال انتشار: ۱۳۹۱

محل انتشار: دومین کنفرانس برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست

تعداد صفحات: ۱۶

نویسنده(ها):

اعظم یحیایی – دانشجوی ارشد محیط زیست دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد
حسین وارسته مرادی – استادیار دانشکده محیط زیست دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
حمید سودایی زاده – استادیار دانشکده منابع طبیعی دانشگاه یزد

چکیده:

یک زیستگاه با کیفیت اساس تنوع زیستی، ژنتیکی و کارکردی را تشکیل می دهد. درک و حفظ بقای این اجزا نکته کلیدی پایداری زیستگاه های با کیفیت می باشد. تغییر دادن ارتباطات درونی بین بخش های مختلف یک زیستگاه به شدت بر فراوانی گونه ها والگوهای مهاجرت آنها تاثیر می گذارد. هدف این مقاله کاهش اثرات قطعه قطعه شدن زیستگاه بر حیات وحش با استفاده از روش های کسب شده از مرور منابع می باشد. بایستی قبل از اجرا و در حین انجام پروژه های راهسازی ارزیابی اثرات محیط زیستی(Environmental impacts assessment) صورت گیرد ،EIA در واقع رویکردی است که به بررسی اثرات و پیامدهای یک پروژه بر محیط زیست قبل از اجرای آن می پردازد. بررسی اثرات پروژه های راه سازی بر حیات وحش جانوری گویای این امر است که راه ها، یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده حیات وحش به شمار می روند. از آنجایی که، ایجاد راه ها جهت توسعه اجتماعی واقتصادی یک کشور امری لازم است، ضروری است که با به کار گیری راهکارهای مؤثر، اثرات سوء راه سازی برجانوران را تا حد ممکن کاهش داد. طرح ترافیک آرام جاده های برون شهری که در این مقاله مطرح می شود traffic calmed rural area ) ) می تواند با کاهش موانع خاص و اختلالات ناشی از جاده ها و ترافیک موجود درآن ها در نهایت منجر به کاهش اثرات قطعه شدن زیستگاه ها روی جمعیت های حیات وحش شود.