سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: اولین کنگره ملی علوم و فناوریهای نوین کشاورزی

تعداد صفحات: ۵

نویسنده(ها):

علی شمس – استادیار گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان
فرشته محمدیان – فارغ التحصیل کارشناسی گروه ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان
زهرا هوشمندان مقدم فرد – فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه تهران

چکیده:

بخش کشاورزی بخاطر تامین نیازهای غذایی شهروندان باید از جایگاه مهمی در جامعه برخوردار باشد ولی در وضعیت فعلی نگرش و نگاه شهروندان به این بخش نیازمند بازنگری و جهت‌دهی می‌باشد. فرهنگ‌سازی و ارائه اطلاعات مرتبط با کشاورزی باید بصورت برنامه‌های کل‌نگر و هدفمند در سطح کشور از طرق مختلف پیگیری گردد که یکی از این موارد تلفیق برنامه‌های آموزش کشاورزی در سطح مدارس ابتدایی می‌باشد. گرچه آموزش کشاورزی در سطح دبستان سابقه‌ قدیمی در ایران و جهان دارد ولی نحوه بکارگیری این سیاست و اجرای آن درحال حاضر و شرایط موجود کشور ناشناخته می‌باشد. هدف کلی تحقیق توصیفی پیمایشی حاضر، بررسی راهکارهای تلفیق آموزش کشاورزی در برنامه های مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش شهر تهران می‌باشد. جامعه آماری تحقیق را معلمان شهر تهران در مقطع ابتدایی تشکیل می‌دادند که به صورت نمونه گیری تصادفی ۱۰۰ نفر از آنان مورد مطالعه قرار گرفتند. یافته‌های حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که بیش از نیمی از معلمان با توجه به شرایط کنونی مدارس این تلفیق را موثر می‌دانند و راهکارهایی از قبیل کاشت بذر و نهال در روز درختکاری توسط دانش آموزان،‌ بازدید منظم از موزه‌ها جهت آشنایی دانش‌آموزان با حیات وحش و طبیعت، آوردن نمونه واقعی گیاهان به کلاس و توضیح کوتاهی در خصوص آن، درخواست از دانش‌اموزان برای آوردن یک نمونه از گیاهان آپارتمانی در کلاس درس، تشویق دانش آموزان به کاشتن گل در باغچه منزل و تهیه گلدان پنج راهکار اول موثر از دید معلمان می‌باشد