سال انتشار: ۱۳۹۰

محل انتشار: سومین همایش ملی تحقیقات نوین در شیمی و مهندسی شیمی

تعداد صفحات: ۶

نویسنده(ها):

عزیز جهدی کلوانق – دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر
علیرضا عظیمی – عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر

چکیده:

فازهای پالایشگاههای گاز پارس جنوبی برای ظرفیت MMSCFD1000 و در ۴ بخشTrain) طراحی شده اند که هر بخش می تواند ظرفیت MMSCFD500 را پالایش کند. خطوط لوله دریایی هر کدام به قطر ۳۲ اینچ و طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر انتقال سیال سه فازی ( گاز ترش میعانات گازی و آب حاوی گلایکول) را از سکوهای گازی به این پالایشگاهها، بر عهده دارند. هر تغییری در بهره برداری در پالایشگاهها و سکوها،در نحوه عملکرد این خطوط و در نتیجه ایجاد مسائل مختلف برای پالایشگاهها و سکوهای تولید و خود خطوط، نقش اساسی دارند لذا باید سعی کرد در حالت نرمال بهره برداری شوند و در حالت های غیر نرمال هم تدابیری اندیشیده شود تا به این خطوط خللی وارد نشود از جمله این مسائل توقف یکی از بخشTrain) های پالایشگاه است که این توقف و بعد راه اندازی Restart) آن، باعث می شود دبی جریان از ۱۰۰۰ به MMSCFD500 کاهش و بعد دوباره بهMMSCFD1000 افزایش یابد و این تغییرات اثرات مهمی از نظر فشار، دما، مقدار هلداپ (تجمعات مایع) در خط لوله و ایجاد مشکلاتی در واحد سیلاب گیر به خاطر تصفیه مقدار زیاد تجمعات بعد از راه اندازی، دارددراین تحقیق توسط نرم افزار O1ga این موارد دو سناریوی مختلف برای فاز ۲ بررسی خواهد شد.